MAPA POLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

















T 613 V8, V6 - aneb sportovní autokrosové legendy...

T613 a sport? Jde to vůbec k sobě?
Klasická limuzína, jakou je i T613, se na startech oficiálních soutěží patrně nikdy neobjevila a dozajisté ani neobjeví (nepočítáme-li soukromé sprint nebo drag závody) . Inu není se ani co divit, T613 byla v 70. letech projektována jako reprezentační vozidlo především pro státníky a nikdo tedy nepočítal, že by se snad jen na okamžik objevila šestsettřináctka na závodních drahách (čestnou výjimku tvořily speciály NAREX, jenže ty nikdy nesoutěžily). A přece tu byly předpoklady. Tedy rozhodně motor by jistě stál za zmínku. Každý, kdo vlastí(l) T613 ví, že tam vzadu pod kapotou bije jedno z nejvýkonnějších srdcí českého motorismu.
Proč tedy nevyužít potenciálu, který skýtá kopřivnický osmiválec? Nabízí se ihned otázka. Kde? - Tedy, jestliže nelze použít celý vůz, jak využít motoru? - Je třeba si uvědomit, že na oficiální zavodní kolbiště dodávala vozy především Mladá Boleslav (a všichni víme proč*). Jistě uznáte, že neexistoval způsob jak závodit s vozem opatřeným motorem T613 aniž by došlo k nějakému protestu. K tomuto by jistě přispěl i fakt, že závodily vozy sériové výroby se standardními motory v daných kubaturách. Ale rýsovala se cesta. Ta cesta měla jméno autokros. V sedmdesátých letech se začala postupně rodit myšlenka na zavedení tohoto druhu soutěže i k nám, do tehdejšího Československa. V prvopočátcích se dokonce autokrosu zúčastňovaly v podstatě sériově vyráběné vozy (dokonce i T603), ale jak jistě tušíte, nebyl to ten správný směr. A tak se zakrátko na bahnitých, krkolomných tratích začaly prohánět buggy nebo také buginy, jak se jim říká - tedy speciály postavené výhradně pro tento druh motosportu. A právě tady svitla šance pro TATRU, respektive motor TATRA. Nutno dodat, že bez houževnaté vůle lidí kolem Tatry by se tak zřejmě nikdy nestalo. Ale o tom ještě bude řeč.

Rok 1978 - jméno Alois Havel, Tatra 613... Zdánlivě nesouvisející pojmy, ale přece mají k sobě blíže, než se na první pohled zdá. Tatra n.p. v tomto roce zapůjčila panu A. Havlovi zdarma ze zkušebny tech. vývoje nový agregát T613. V pořadí již čtvrtý autokrosový speciál s osmiválcem T613 z dílny v Tiché byl na světě. Vůz postavený pro sezónu 1979, byl vybaven upraveným vzduchem chlazeným osmiválcem do V, 2 x 2 OHC o objemu 3500 cm3; 5600 min/1, se dvěma trojitými karburátory Weber 40 IDA 9CL a tyristorovým zapalováním. K této sezóně se váže i jedna perlička: Když 13. 5. vyhrál Alois Havel závod ve Velkém Meziříčí se suverenitou pramenící z toho, že pouze tři vozy v cíli měly plný počet kol, přišel za ním po závodě jeden "nakrknutý" soupeř (mimochodem majitel vozu s motorem Chevrolet 5.0l V8) a sdělil mu, že jestliže nevyšroubuje alespoň dvě svíčky, tak s ním nikdo nebude závodit...

S klasickým osmiválcem, tedy začali jezdit po úspěších A. Havla i jiní autokrosaři a nevedli si špatně, vždyť také laděné osmiválce dosahovaly výkonu až 175kW při 7000 otáčkách za minutu. V roce 1980 také dosáhl A. Havel titulu vicemistra Evropy s Tatrou a to i přes účast značek jako Porsche, Opel, VW, Audi, Alfa Romeo a dalších...

Sezóna 1984 znamenala pro A. Havla změnu. Ne, nelekejte se. Neopustil Tatru. Ba naopak. Postavil první speciál se zkušebním šestiválcem odvozeným od klasické osmičky. Použití tohoto typu agregátu nebylo zvolenou náhodou. Šlo o pojistku proti změně připravované orgány FIA. A nešlo o málo, rozhodovalo se o tom, jaká bude maximální povolená kubatura motorů. Konečný verdikt povoloval max. 3500 cm3, nikoliv původně navrhovaných 3000 cm3. Tím byli od starostí ušetřeni všichni Tatrováci. Avšak cesta šestiválce se ukázala být přinejmenším použitelnou. Tedy první T613 V6 měl objem válců 2640 cm3, rozvod 2 x 2 OHC, kompresi 10,4 : 1 a dával výkon cca 135 kW při 6500 otáčkách za minutu. A pozor: celková hmotnost buginy byla 613 kg!

Šestiválec se samozřejmě za dlouhou dobu svého nasazování vyvíjel a díky lidem jako Alois Havel, Václav Král či Bohumil Křesťan, se "vylízal" z dětských nemocí. V průběhu 80. let pak byl zdvihový objem šestiválce upravován až na magické tři litry. Stával se z něj tak plnohodnotný sportovní nástroj který získal svým věrným řidičům spousty vavřínů. Vznikaly verze s různými výkonovými parametry od agregátu se 177 kW při 6000 otáčkách min/1 až po grandiozní T613 6V Sport Bohumila Křesťana s objemem 2939 cm3 a max. výkonem 199 kW při 7200 otáčkách za minutu. Inu docela slušné na šestiválce, co říkáte?

*) Rozhodnutí o specializaci TATRY v rámci RVHP na výrobu těžkých nákladních automobilů odsunulo výrobu osobních vozidel na okraj (reprezentační limuzíny T603, T613, T700)

Martin Janík

Zveřejněno 05.04.2003 v 09:13 hodin
Kontakt na webmastera osoblazsko@infosystem.cz

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule