MAPA POLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

Turistická trasa č.2 [ Turistická trasa ]

Turistická trasa č. 2:
Nový Jičín - Skalky - Svinec - Kojetín - Straník - Hostašovice - Zrzávky - Hodslavice - Čerťák - Skalky - Nový Jičín

Délka trasy: 18 km

Tato trasa je poněkud náročnější vzhledem ke své délce. Dá se však ukončit na mnoha místech, odkud je možno se vrátit zpět autobusem resp. vlakem. Kombinuje zážitky z přírody (Svinec) s poznáním (jednotlivá zastavení naučné stezky) a s kulturou (návštěva rodného domku F. Palackého). Dá se absolvovat i na horském kole (Pozor, cyklisté musejí pozorněji sledovat turistické značení!).

Až do Kojetína na rozcestí sledujeme trasu č.1. Odtud se budeme držet značení naučné stezky Františka Palackého, která vede stejným směrem jako červená turistická značka směřující do Hodslavic. Z rozcestí se tedy vydáme do ulice s dopravní značkou zóna s omezenou rychlostí. Za posledními domky míjíme zastavení naučné stezky s názvem Pikritové mandlovce u Kojetína a pokračujeme dále po asfaltové silničce až k rozcestníku a dalšímu zastavení. Od něj, stále po červené turistické značce, sestupujeme až do Straníka.

Obec Straník vznikla již počátkem 13. stol. na vymýcené lesní půdě a patřila do starojičínského panství. Dnes je součástí Nového Jičína. Cestou mineme další dvě zastavení naučné stezky. K občerstvení poslouží hospoda U nás (nachází se dále ve vesnici u silnice, otevřeno PO - PÁ od 13,00 a SO - NE od 11,30) a unavení turisté mohou využít autobusového spojení do Nového Jičína (autob. zastávka se nachází vpravo za křižovatkou pod hospodou U nás).

Za dalším zastavením (č. 14 Straník) opustíme červenou turistickou značku, překročíme potok a směřujeme do Hostašovic. Po cestě se kromě krásných výhledů můžeme opět věnovat jednotlivým zastavením naučné stezky.

V Hostašovicích dojdeme až na novodobě ve "valašském" stylu upravenou náves (autobusové spojení do Nového Jičína ze zastávky na návsi). Obec podle pověsti založil ve 13. stol. ptáčník Hostaša. Před 1. svět. válkou se tu rozšířil obchod s neobvyklým zbožím - pohankovou kaší a její výroba živila většinu obyvatel Hostašovic. Postupně se začaly z pohanky vyrábět i další pokrmy jako buchty, přidávala se do jelit, polévek, vařila se v mléce na sladko, atd. O tomto tématu se více dovíme u zastavení č. 18 Hostašovice "U Hubů", ke kterému dojdeme, budeme-li pokračovat z návsi dále po hlavní silnici procházející obcí. Od něj se poté vydáme vlevo vzhůru po asfaltové cestě a před prudším kopcem mineme ještě zastavení č. 19 Hodslavice, odkazující na odbočku k rodišti F. Palackého. Stoupáme stále po hlavní silnici.

Na konci Hostašovic leží u silnice Valašské Meziříčí - Nový Jičín prameny potoka Zrzávky, pozoruhodné tzv. bifurkací - voda vytéká ze dvou pramínků, z nichž jeden je sirný a druhý železitý. Okolí je upraveno jako výletiště s názvem Zrzávky. Nachází se zde i občerstvení - stánek s prodejem grilovaných kuřat - otevřené denně. Je odtud pěkný výhled na Hodslavice a blízkou rekreační nádrž Kacabaja, ve které se v létě můžeme vykoupat.

Znavený poutník může k dopravě zpět do Nového Jičína využít autobusu nebo vlaku (ze žel. stanice Hostašovice jezdí vlaky i směr Ostrava a Valašské Meziříčí) k jejimž zastávkám nás naučná stezka dovede. Ti, kteří mají ještě dostatek sil mohou pokračovat ze Zrzávek vlevo po silnici Valašské Meziříčí - Nový Jičín do Hodslavic, které nesou jméno po svém zakladateli Hodislavovi a poprvé se připomínají již v r. 1411. Po staletí se zde udržovaly národní tradice a tajná evangelická víra. Do povědomí se Hodslavice dostaly jako rodiště Františka Palackého. Silnice nás dovede až na náměstí, kde se nachází Památník Františka Palackého, dřevěný kostelík sv. Ondřeje z r. 1551 a rodný domek Františka Palackého (č.p. 108), v němž je dnes umístěno muzeum. Expozice, která byla v r. 1998 nově instalována, je přístupná kdykoliv na požádání. Stravování poskytují penzion Staré fojtství (zajišťuje i ubytování), hospoda na Fojtství, vinárna Falcon a restaurace U Hubů. Hlavní silnicí dojdeme z náměstí až na konec Hodslavic.

Na vrcholu stoupání silnice odbočíme doleva a dostaneme se k vojenskému opravárenskému závodu, obejdeme jej z pravé strany a úzkou asfaltovou silničkou přes koleje se dostaneme do lesa. Pokračujeme dále zmíněnou silničkou, procházející údolím Kojetínského potoka, zvaným Motýlí údolí. Podél potoka dojdeme až k restauraci Čertův mlýn (občerstvení v pátek a během víkendu). Ve mlýně se narodil Jan Vahala, kovář a zlepšovatel zemědělského nářadí. O mlýně se vypráví pověst, jejímž hrdinou je starý, vysloužilý voják. Ten se prý kdysi vracel do rodné vsi a cestou přenocoval ve mlýně, v té době již asi 20 let prázdném a opuštěném, protože v něm strašilo když v něm někdo zůstal přes noc, ráno ho našli mrtvého. Voják se uložil ke spánku, o půlnoci ho však probudilo mlýnské kolo, které se samo začalo otáčet. Objevil se čert a vyzval vojáka, aby šel s ním. Ten mu však zezadu přehodil přes hlavu smyčku lýkového provazu, čerta svázal a připoutal ho na otáčející se mlýnské kolo. Pekelník sliboval, že se už ve mlýně nikdy neukáže. Pak zakokrhal kohout a čet zmizel. Od té doby byl ve mlýně klid a statečný voják dostal stavení od vrchnosti darem. U mlýna se nachází rybník Čerťák, který má rozlohu 3,5 ha, je oblíbeným koupalištěm a místem využívaným pro sportovní rybaření. V okolních lesích se údajně dají potkat divočáci. Odtud vystoupáme po zelené turistické značce na silnici a po červené turistické značce pokračujeme směrem na Skalky a Nový Jičín.